24 januari 2012

På loppis i Jakobstad


Det här är loppishallen.

En stor hall med hyrbord.


Jag spanade bland annat in en låda med minigafflar, en småsöt tavla och porslinsburkar i speciell form.

Jag köpte en hylla (den ser ut som en stringhylla men jag tvivlar på att den är äkta, fast den har iaf ledade krokar i ena sidan). En Arto Paasilinna-bok, glasvas och dragkedjor, den blåa är över 2 meter lång.

Realisationscenter finns endast ett stenkast ifrån loppishallen.


Det är ett stökigt och smutsigt ställe så om du inte gillar sådant, gör dig icke besvär. Men jag tycker det är en spännande plats. Det verkade också fungera lite som gubbdagis. Jag tog del av en intressant diskussion mellan gubben i kassan och gubben som slagit sig ner i samtal med honom. Den ena av dem skulle gå ner i vikt och funderade vad det nu var den hette den där dieten som bara var bokstäver, och konstaterade sen att det nog var tokigt det där att inte äta kolhydrater alls, hur ska man då bli mätt?

Sen vidare till Retro.

Det är också rätt så stort och kläderna där är alltid mycket billiga. Det finns också möbler och andra saker.

13 kommentarer:

Ninette sa...

Wow, vilka loppisar ni har däruppe! Synd att det är så långt borta bara, önskar vi hade sådär fina stora loppisar här också!

Sandra, i sagarden sa...

Om det var de här du besökte, så missade du ju cityloppis!! Det finns där bredvid brandstationen... Det är ganska nytt, med hyrbord. :)

Lundagård sa...

Kul att se bilder från mycket bekanta platser :-) gillar de smutsigaste ställena eftersom fyndchansen alltid är betydligt större på sådana platser.

Anonym sa...

Jag har kommit över en hel del gamla kläder (kjolar, klänningar etc) säkert från 60-70-80-talet som verkar vara inne igen nu. Vilket loppis, helst i Vasatrakten, tror du skulle funka bäst att sälja dem på? Eller är Huuto.net ett bättre alternativ?

katarina sa...

Håller med "Dot" ovan.
Kolla in City-Loppis nästa gång.

katarina sa...

Paasilinna-boken är förresten suveränt bra.

Linus sa...

Nämen, var du i Jakobstad? Du skulle ha ringt din loppissugna syster! :-P

Hannasvirrvarr sa...

Ninette - Bra loppis är alltid för långt borta ;)

Dot - Jag har hört om det, fast jag hade så fasligt lite tid att jag inte hann. Ska absolut besöka det när jag hinner.

Lundagård - Aboslut, ju roisigare destu bättre.

Anonym - Ewa & Adam i Vasa är troligtvis det mest välbesökta loppiset. Så en väl synlig försäljningsplats där skulle säkert sälja bra. Fast jag har inte själv sålt på någon av vasaloppisarna så det är bara en gissning. På huuto når du ju hela Finland så det är kanske ännu bättre.

Katarina - Bra, länge sen jag läst nån Paasilinna bok nu.

Linus - Nå äsch. Men som sagt jag hade så bråttom!

Herr Movarp sa...

Hyllan kan mycket väl vara äkta om den har ledade krokar i en ände. De gjordes ju också i furu...du får leta lite!

Sara ~Snövits äpple~ sa...

Vilken rolig loppis. Jag skulle så gärna vilja gå på loppis i Finland och hitta någon plåtburk, det är så roligt med plåtburkar från andra länder.

Ninah sa...

Oh lyckliga dig! Under alla mina år som jag rotat runt i loppisarna i Jeppis och försökta hitta nån typ av stringhylla!! :)

Kitten von Kat sa...

Liksom Ninah får jag medge att jag gärna kammat hem den där stringhyllan själv...Nåväl, det måste ju finnas fler här i världen?! :)

Made by Ina sa...

Gud vilka härliga ställen, där hade jag kunnat gå hur länge som helst

Marina